سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷
سیاست تثبیت اقتصاد را پیش‌بینی پذیر کرد

نماینده ادوار مجلس با اشاره به اینکه سیاست تثبیت، اقتصاد را پیش‌بینی‌پذیر و فعالیت‌های اقتصادی را همسو با سیاست‌های برنامه هفتم خواهد کرد، افزود: فروکش‌کردن انتظارات تورمی و بازگشت آرامش به بازارها، برای برخی لذت‌بخش نیست.

حمیدرضا فولادگر، نماینده ادوار مجلس: سیاست تثبیت، سیاستی مثبت برای فعالان اقتصادی در زمینه کسب و کارشان به حساب می‌آید، این سیاست اقتصاد را پیش‌بینی‌پذیر می‌کند و فعالیت‌های اقتصادی را همسو با سیاست‌های برنامه هفتم که در بند دوم آن تاکید شده، می‌کند.

فعالان اقتصادی با تثبیت نرخ ارز می‌توانند تقاضاهای خود را به خصوص برای تولید و صادرات به نتیجه برسانند، البته صادرات ارزآوری به همراه دارد، ولی برای واردکننده‌هایی که نیازمند مواد اولیه و ماشین‌آلات هستند، بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

سیاست‌گذارانی که در راستای تثبیت نرخ ارز قدم بر می‌دارند، به درستی آگاهند که نباید گروه فعال در زنجیره تولید یا کسب و کار را با مشکل روبرو ساخت و یا اینکه حرکتی کرد تا آنان احساس کنند، سیاست انقباضی در پیش گرفته شده است.

شخصاً اعتقاد دارم سیاست تثبیت نرخ ارز، سیاست کلی نظام است. بند دو و سه برنامه هفتم که جدیدترین سیاست‌های ابلاغی محسوب می‌شود را مورد توجه قرار داده و در راستای سیاست‌های دولت و مجلس، یعنی ایجاد ثبات نسبی در بازارهای اقتصادی و پیش‌بینی‌پذیرکردن فضای کسب و کار در تولید، صادرات و یا واردات پیش می‌رود، اما باید مراقبت کرد تا با سیاست‌های انقباضی همراه نشود. در صورت این همراهی، تولیدکنندگان با مشکل روبرو خواهند شد و رکود ایجاد می‌شود. آثار رکود هم ممکن است، نشان داده نشود و شرایط حاکم راضی‌کننده به نظر برسد، اما در صورت وجود چنین وضعیتی، چند ماه دیگر یک‌مرتبه تاثیرش را مشاهده خواهیم کرد.

تاکید می‌کنم در عین حال که با کلیت قضیه موافق هستم و باید به سمت ثبات اقتصادی پیش رفت، اما نیاز است تا فعالیت تولیدکنندگان تسهیل شود و کسانی که نیازهای ارزی دارند، به تناسب بازار به آنان ارز تعلق بگیرد. البته باید در نظر داشت که رفع نیاز ارزی نباید برای کالاهای لوکس یا واردات بی‌رویه مورد توجه قرار گیرد، نیازهایی مانند تامین مواد اولیه یا ماشین‌آلات باید در اولویت باشد.

البته بانک مرکزی اعلام کرده به هیچ قیمت اجازه از دست رفتن ثبات فعلی اقتصاد را نخواهد داد و فعالان اقتصادی باید به گزارش‌های بانک مرکزی توجه داشته باشند و فریب فضای مجازی را نخورند، اما باید این نکته را مورد توجه قرار داد که وقتی اقتصاد پیش‌بینی‌پذیر نباشد و از ثبات بی‌بهره، فعال اقتصادی نمی‌تواند کار خود را آنطور که شایسته است به سرانجام برساند.

تولیدکننده برای عملیاتی کردن طرح تولیدی خود یا سرمایه‌گذاری در راستای آن باید بر تمام امور مربوط به این کار مطلع باشد. بر فرض نیاز دارد تا کاملا بر زمان مناسب و برگشت سرمایه، ریالی یا ارزی بودن و ... آگاهی کامل داشته باشد و شرایط به گونه‌ای پیش نرود که با به هم ریختن شاخص‌ها، قیمت دچار تغییر شود، زیرا امکان برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری گرفته خواهد شد.

در هر صورت، گزارش‌های بانک مرکزی و تحلیل برخی از صاحب‌نظران نشان از این دارد که شرایط ثبات بازار ارز تا پایان سال حفظ خواهد شد و جهشی اتفاق نمی‌افتد و اظهارنظرهای مجازی نوعی فریب و جنگ روایت‌هاست. در این رابطه می‌توان گفت که تا آخر سال این ثبات نسبی وجود خواهد داشت، اما نکته مهم در این رابطه حفظ ثبات است تا بتوان با توجه به آن، برنامه‌ریزی مناسبی برای برنامه‌های اقتصادی، امور عادی زندگی، سفر و ... داشت. مردمی هم که فعالیت اقتصادی دارند و به کسب و کاری مشغول هستند، در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی‌شان این ثبات را نیاز دارند، اما باز هم تاکید می‌کنم بانک مرکزی به همراه بخش‌های تولیدی دولت، مانند وزارت صمت، جهاد کشاورزی و... باید مراقب روی دادن رکود باشد.

نکته دیگری را هم که باید مورد توجه قرار داد، این است که تشدید یا فروکش کردن نوسانات ارزی، مقدار فراوانی به روایت‌ها و بازارسازی‌های کاذبی که فضای مجازی انجام می‌دهند بستگی دارد و بسیاری از مواقع همین روایت‌های ناصحیح سبب تشدید آن می‌شود زیرا فروکش‌کردن انتظارات تورمی و بازگشت آرامش به بازارها برای برخی لذت‌بخش نیست.

برای ایجاد ممانعت جهت جلوگیری از کار فرصت طلبان، دستگاه اجرایی باید به موقع اطلاع‌رسانی کند، این کار علاوه بر جلوگیری از شایعه پراکنی، بر میزان اعتماد مردم هم می‌افزاید، زیرا روایت رسمی دستگاه‌های اجرایی به موقع و درست اعلام شده است.

در ماه‌های اخیر، چند مرحله امواج مجازی برای افزایش نرخ ارز بی‌اثر شد و بازار ارز با نوسان اندکی دوباره به روال خود برگشت، این یک علامت به حساب می‌آید، زیرا نوسان جزئی وجود داشته، دوباره ثبات به وجود آمده که می‌تواند نشان‌دهنده اعتماد بیشتر نسبت به دستگاه مرتبط دولتی در این زمینه، در مقایسه با گذشته باشد.

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha